Wat kun je als hoogbegaafde zelf doen om het werkklimaat te verbeteren?

Posted on

Ik denk dat bijna iedere hoogbegaafde volwassene dit wel herkent: je doet al een tijdje hetzelfde werk en het begint inhoudelijk te vervelen. Of je gaat je ergeren aan je collega’s, bepaalde procedures en richtlijnen en/of de manier van leidinggeven. Of het grote, uitdagende project is voltooid en je weet even niet wat je nu moet of kan doen. Of je hebt zelf al honderden innoverende ideeën aangedragen, maar er wordt niets mee gedaan. Nou, hoe dan ook: ergens langdurig werken en dan vooral het hebben van dezelfde werkzaamheden is eigenlijk niets voor een hoogbegaafde. Toch is dit vaak de realiteit en in sommige gevallen ook een kwestie van ‘wen er maar aan’. Maar wat kun je nu zelf doen om deze situatie anders te maken, behalve positief blijven (ook lastig!)? 5 tips!

  1. Verander wat je veranderen kan
    Ja, een open deur, maar wel eentje die niet vaak genoeg benut wordt: verander zelf de dingen die in jouw macht liggen. Vind je het vervelend dat jouw ene collega continu over anderen zit te roddelen? Zeg er wat van! Lunch je liever later? Ga later! Wil je meer werkzaamheden? Vraag erom! Het is soms een enorme drempel, maar eenmaal genomen kan het alleen maar twee kanten opgaan: de situatie verandert of de situatie verandert niet. In dat laatste geval weet je in ieder geval voor jezelf dat je er alles aan hebt gedaan om het voor jezelf beter te maken en kun je met een gerust hart op zoek naar andere oplossingen.
  2. Spreek het uit!
    Natuurlijk ga je niet naar je leidinggevende of een andere vertrouwenspersoon om alleen maar negativiteit te uiten, maar over de dingen die je dwars zitten praten kan wel enorm helpen. Want als een ander niet weet wat hij of zij fout doet, of wat jou irriteert, hoe kan die situatie dan veranderd worden? Sowieso helpt het soms om uit te spreken dat je hoogbegaafd bent en wat dat precies inhoudt zodat een ander daar, waar nodig, rekening mee kan houden. Helemaal een leidinggevende kan in zijn of haar rol dan soms iets extra’s voor je betekenen (denk aan extra werkzaamheden toekennen of je aan laten schuiven bij projecten). Mocht je dit niet willen of kunnen dan helpt het wel om uit te spreken wat er volgens jou niet lekker loopt. Stelregel is wel dat je het heel erg bij jezelf houdt en niet de ‘schuld’ alleen maar bij anderen neerlegt. Praat dan ook middels “ik vind..”. Het alleen al uitspreken lucht vaak enorm op en daarnaast geeft dat anderen de mogelijkheid om de situatie te veranderen.
  3. Vind het ‘waarom’
    Daar zit je weer op je tanden te bijten als er een irritatiemoment voorbij komt. Maar waarom irriteert iets je eigenlijk zo? Neem als voorbeeld bezuinigingen: het bedrijf waar je werkt komt wéér met een nieuw idee om de kosten te verlagen. In jouw optiek een onzinnig en al het zoveelste idee dat tóch niet gaat bereiken wat ze voor ogen hebben. Omdat dit al voor de vijfde keer in een jaar tijd gebeurt is jouw maat vol: wat een gezeik! Maar waarom is het eigenlijk gezeik? Had jij een beter plan? Heb je geen zin om weer aanpassingen in je werk te moeten doorvoeren? Soms helpt het om de oorzaak van je irritaties op te zoeken. Als je weet wat het is waar je je aan ergert kun je het probleem soms ook bij de kern aanpakken.
  4. Relativeer
    Relativeren is soms lastig, helemaal als je je werk belangrijk vindt (en dat is meestal zo bij hoogbegaafden), maar toch is het heel fijn als je het kunt of leert. Aan het eind van de dag kun je dan alle irritaties loslaten en gewoon genieten van je vrije tijd. Soms is het even op de tanden bijten of je eigen trots voorbij gaan, maar voor het grotere goed (lees: je niet ergeren) is dat het waard. Geef een keer toe, ook al weet je dat iets niet zo is of zie jij het anders. Leg je neer bij bepaalde beslissingen, ook al zou jij het anders doen. Probeer de confrontatie die je hebt gehad als iets puur zakelijks te zien, en niet iets dat met jou persoonlijk te maken heeft. Aan het eind van de dag is het ‘maar’ werk en zijn er nog zoveel andere, fijne dingen in het leven die veel meer je energie verdienen.
  5. Intern of extern solliciteren
    Mocht je écht niet van je irritaties en ergernissen af komen, en houdt het daarbij ook nog eens langdurig aan, dan is het misschien het best om toch naar een andere baan uit te kijken. Dit kan natuurlijk ook gewoon binnen het bedrijf, mits je weet dat een andere functie je in ieder geval voor een groot deel van de irritaties af helpt. Mocht het echter met de algemene bedrijfsvoering te maken hebben of met collega’s waar je altijd mee van doen zult hebben, dan is extern solliciteren wellicht een betere optie. Dat wil overigens niet altijd de garantie geven dat ‘het’ dan beter wordt, maar het biedt wel even verlichting, al is het maar voor een korte tijd. Langdurige irritaties en ergernissen kunnen dezelfde symptomen opwekken als stress en daarmee ben je nog veel verder van huis! Denk dus aan jezelf en kies ook voor jezelf; dat is altijd het beste d